JBS dribler ud i hele verden
Fodboldikonet Cristiano Ronaldo har sparket det danske undertøjsbrand JBS langt ud i det meste af verden. CR7-serien har haft stor virksomhedsmæssig værdi - og sat nyt og væsentligt organisatorisk præg på den 75 år gamle virksomhed. Som ny revisor for JBS er Partner Revision med på sidelinjen på en spændende og udfordrende rejse.
Kundecases22. maj 2014I Herning er undertøjsfirmaet JBS Textile Group i løbet af kun en sæson rykket fra Superligaen til Champions League. Med Real Madrid-stjernen Ronaldo som angriber og topscorer er den midtjyske virksomhed vokset fra international til global. Cheftræneren, administrerende direktør Michael Alstrup, er naturligvis glad for sin eksklusive angriber - men samtidig roser han stamspillerne, holdets kulturbærere, til skyerne og glæder sig over de nye spillere, der er kommet til for at sikre ressourcer til de mange nye internationale opgaver. Heldigvis er transfervinduet på Bornholmsvej altid åbent:
- Aftalen med Ronaldo har nærmest fået tingene til at eksplodere, og derfor har vi løbende ansat nye medarbejdere lige siden, CR7-kollektionen kom på markedet i november. CR7 har givet os en ny kollektion, men den har også haft en kæmpe indflydelse på hele vores organisation og udviklingen af alle vores brands, siger Michael Alstrup - i året, hvor den hæderkronede tekstilvirksomhed fejrer 75 års jubilæum.
- De første 74 år har vi levet - og levet godt - af at sælge varer i Skandinavien. Fra 1. november 2013 begyndte vi med ét at sende varer ud til hele verden. Det har været en kæmpe proces at geare organisationen fra de traditionelle nærmarkeder til globalt salg. En overgang kunne vi næsten ikke ansætte nye medarbejdere hurtigt nok - fordi vi også skal bruge eksisterende medarbejdere til at sætte nye kolleger ind i jobbet, og alle løber i forvejen 150 km/t for at følge med, siger Michael Alstrup.
RONALDO SØGTE KVALITET
Baggrunden for JBS-samarbejdet med Ronaldo kan også gøres enkelt: Det portugisiske fodboldikon, netop kåret til verdens bedste fodboldspiller, ønskede sig som andre sportsstjerner - fodboldkollegaen Beckham eksempelvis - sin egen undertøjskollektion. Ronaldos veltrimmede forretningsimperium ønskede ikke hvem som helst i porteføljen. De søgte først og fremmest kvalitet, historie og knowhow. Samtidig sendte JBS sin første kendis-kollektion, Caroline Wozniacki, på markedet. Ronaldo kunne lide, hvad han så - kvalitet og markedsføringsmæssigt. Derfor tog hans team selv kontakt til JBS.
- CR7-kollektionen har fra begyndelsen åbnet døre til eksklusive stormagasiner verden over, som vi aldrig havde haft muligheden for at handle med. Den nye kollektion har fra begyndelsen også betydet meget store økonomiske vækstrater og har rykket rundt på stort set alle processer.
Derfor kom hele organisationen i JBS Textile Group i spil med Ronaldo-aftalen.
- Udviklingen går så stærk, at de kvalifikationer, vi skulle bruge for tre måneder siden, kan vise sig at være anderledes i dag. Fra kun at være én sælger i Tyskland har vi nu tre, og vi har ansat folk med ansvaret for at undersøge mulighederne for datterselskaber på potentielle gigantmarkeder som USA, Kina og Tyskland.
SUCCES SMITTER INTERNT
I det hele taget er arbejdet med virksomhedens nye strategi en omfattende proces, som sideløbende med den store salgssucces er i fuld gang.
- Vi har hele vejen været bevidst om at lade CR7 smitte af på hele koncernen. Så vi ikke stjæler markedsandele fra os selv, men fra andre. Derfor gearer vi alle øvrige brands, så vi overfor kunderne står som den stærke leverandør med alle varer på hylden: Vores Resteröds-kollektion til de modebevidste og til de klassiske kunder både JBS-undertøjskollektioner og Egtved-strømpekollektioner.
Også på markedsføringssiden er JBS rykket op i den bedste division. Før var JBS kunde hos de største og bedste danske bureauer. Nu samarbejder danskerne med det globale bureau Saatchis afdeling i London.
- Udover markedsføring har de indsigten i samarbejdet med store stjerner. Hele setup’et omkring Ronaldo er kæmpestort, og vi har lært meget i den proces, som også smitter af på alle vores øvrige brands. Også den amerikanske designer bag CR7, Richard Chai, har internt givet input og sparring til husets øvrige designere.
Imens JBS er i hæsblæsende kontra, er successen i Herning bemærket af andre stjerner. Og firmaet får jævnligt nye henvendelser med henblik på nye samarbejder.
- Lige nu har vi travlt med at geare os til vækst og udvikling i hele koncernen. Og med at sikre CR7 en brandingmæssig placering, der rækker længere end Ronaldos karriere på fodboldbanen. Vi har ikke travlt med at hente flere kendisser til holdet - lige nu. Om det sker, må fremtiden vise, siger Michael Alstrup.
Tilbage til oversigten Se publikation
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Gå ikke glip af nyheder, der kan have betydning for din virksomhed. Vi opdaterer dig på love og regler, giver dig inspiration og deler ny og værdifuld viden.
Find din nærmeste afdeling
Partner Revision dækker hele det midt- og vestjyske område. Med ni lokale kontorer er vi altid tæt på din virksomhed. Og du er altid velkommen.